Etappe 4 ; Carnisse Grienden - Alblasserdam - Reisverslag uit Alblasserdam, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Etappe 4 ; Carnisse Grienden - Alblasserdam - Reisverslag uit Alblasserdam, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Etappe 4 ; Carnisse Grienden - Alblasserdam

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

07 Februari 2020 | Nederland, Alblasserdam

Vandaag weer verder gegaan met de LAW van het Grote Rivierenpad. In december waren we geëindigd bij de Carnisse Grienden. Het was een prachtig weertje vandaag! Wel voor de zekerheid de dikke jas aan, alleen dit keer met de dunne broek eronder.

Rond kwart over 9 konden we starten en het zonnetje scheen al heerlijk, een strak blauwe lucht en de eerste sticker was al zo gevonden. We passeerden de Gaatkensbult, waar we even van de route afstapten om hier naar boven te wandelen waar we konden genieten van het uitzicht over de Oude Maas. Via de andere kant gingen we weer naar beneden en vervolgden het fietspad van de Jan Gerritsepolder in de richting van de Heinenoordtunnel. Hier liepen we over de A29 heen richting Barendrecht. De vorst zat her en der nog op het gras en groen in de velden, dus ook zeker even vast gelegd op de foto. Ondanks dat het vrijdag was, waren er al veel mensen actief. Veel hardlopers, wat wandelaars (ook met hond) en fietsers passeerden ons.

Blijft buitengewoon hoeveel mensen elkaar geen eens meer gedag zeggen vandaag de dag, dan maak ik er bijna een sport van om ze toch te benaderen om gedag te zeggen, soms met hilarische taferelen haha.

We vervolgen de weg langs de Oude Maas en passeren een speeltuintje met een mini spoorbaan van de Maasoever Spoorweg Barendrecht. Hier hebben we wat woensdagen door gebracht met de BSO enkele jaren geleden. Helaas was het pannenkoeken restaurant nog niet open, we hadden wel zin in een bakje koffie en een bezoekje aan het toilet voor Annemarie die al vanaf de start moest.

Het pad werd vervolgd richting Heerjansdam, waarbij we eerst nog een camping passeerden.

In Heerjansdam lopen we langs de oever van de Oude Waal, een afgesloten rivierarm. Het pad liep ook langs de IJsbaan van Heerjansdam die al onder water staat, maar waar alleen het weer nog niet meewerkt om ons te laten schaatsen.

Wanneer we Heerjansdam uitlopen proberen we nog een restaurant om te kunnen gaan plassen en wat te drinken maar helaas, deze is nog gesloten. We lopen via een tunneltje vol met leuke tegels onder het spoor door waar de Thalys passeert en we uitkomen bij Polder Rijsoord. Dit stuk herinner ik me goed van een wandeling samen met Maaike vorig jaar september toen we in de polder op een onmogelijk stuk gras liepen en daar precies in het midden een bankje staat waar we even pauze hielden. Het lijkt een saaie weg omdat we nu allebei redelijk moeten plassen en ik weet dat er aan het einde van deze weg een restaurant is, nu maar hopen dat deze wel open is. Hier buiten gaan plassen is niet echt een optie, alles is open en om dan gewoon zo effe te gaan zitten met langs fietsende mensen is ook zo wat. We passeren nog een mooie molen en het nieuwe bezoekerscentrum voor het Waalbos tot we aankomen bij Ross Lovell aan de Waal. Eigenlijk zijn ze nog niet open maar we mogen wel al plaats nemen voor een cappuccino en kunnen hier even naar het toilet.

Na een korte pauze vervolgen we onze weg richting het viaduct wat ons over de A16 zal leiden richting Hendrik Ido Ambacht. Ook deze weg ken ik van de route met Maaike en weet dat hij geen apart voetgangers stuk heeft en soms best saai kan zijn, maar dat mag de pret niet drukken. We kletsen wat af en het weer is perfect, de zon schijnt met een zacht briesje en ik heb het zelfs warm. Door wat straten in Hendrik Ido Ambacht zwerven we richting Oostendam. Wat me opvalt is dat op dit stuk de bestickering niet altijd overal even goed is, soms geen stickers en soms een rood doorlopen sticker. Hierdoor lopen we een stukje verkeerd maar komen bij toeval en slim kijken weer uit op de route. We hoeven nu alleen nog maar de brug over de Noord over te steken en hebben veel passerende fietsers. Na de brug kunnen we vrij snel linksaf richting het centrum van Alblasserdam waar onze route van vandaag eindigd bij het Wapen van Alblasserdam.

Toch lopen we nog even door richting Antilope Outdoor waar ik enkele weken geleden mijn nieuwe wandelschoenen kocht, hier had ik ook wat zooltjes gepast om mijn voeten ietwat te corrigeren zodat ik er minder last van heb. Nu had ik deze etappe op een gegeven moment ineens weer last onder de bal van mijn voet dus in overleg met Annemarie besloten toch even te kijken bij Antilope. Vanwege hun Koek & Zoop uitverkoop kregen we ook nog een kop heerlijke zelfgemaakte erwtensoep, dat was dubbel genieten. Nu maar kijken hoe het wandelt met de zooltjes, voor vandaag gaan de voetjes omhoog!

Over 2 weken lopen we samen weer etappe 3 en 4 van het Pieterpad! Nu al zin in!