Etappe 2 ; Maasland - Spijkenisse - Reisverslag uit Maasland, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Etappe 2 ; Maasland - Spijkenisse - Reisverslag uit Maasland, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Etappe 2 ; Maasland - Spijkenisse

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

07 December 2019 | Nederland, Maasland

Vandaag stond etappe 2 op het programma. De weersvoorspellingen waren goed en met een 10 graden was het lekker wandelweer. Vandaag weer op stap geweest met Annemarie. Het begon wederom met het strategisch neerzetten van de auto's, een op het eindpunt voor vandaag in Spijkenisse en de andere auto naar het startpunt van vandaag, Maasland.

Rond 8.45 uur vertrokken wij wederom voor een wandeling van A naar B over een LAW, tevens de nieuwe pin voor aan de rugzak van Wandelpin! We starten aan de rand van Maasland waar we afgelopen week de etappe ook gestopt waren en liepen het eerste stuk langs de Zuidvliet in de richting van Maassluis, waar we dus ook onder de A20 doorliepen. We passeren een scholengemeenschap en vervolgen de weg langs het water richting het centrum van Maassluis. Ter hoogte van de sluis zitten een aantal mannen te vissen hebben we al snel aanspraak met de vraag of we lekker aan de wandel zijn. We maken wat foto's en vervolgen ons de weg via de trap omhoog. Dan staan de pijlen niet zo erg duidelijk en twijfelen we wat als het hekje ook eigen terrein aangeeft. Ach we lachen wat en raadplegen de app en Google Maps, ook een vrouw die haar hond uit laat probeert ons te helpen maar we denken het al te weten. En uiteindelijk komen we er ook waar we moeten zijn en lopen we gemakkelijk richting de veerpont die ons naar Rozenburg moet brengen. Als we aankomen lopen vaart hij net uit, dus we moeten even wachten. Er komen ondertussen wat wielrenners bij en sluiten er nog wat auto's aan in de rij. Voor 0,90 cent per persoon mogen we wandelend mee op de pont waar we even een nieuwe 'schoenen-selfie' vastleggen (wat best wat lenigheid vergt).

Na een korte tocht komen we aan de overkant en verlaten de pont. Zo sta je dan ineens in Rozenburg (aan de andere kant van de Nieuwe Waterweg). We lopen niet lang in Rozenburg, voor we het weten lopen we langs een fietspad aan het Calandkanaal. Aan de overkant zien we de grote opslagtanks van Vopak. We zijn onderweg naar de Calandbrug om deze wandelend over te steken en via fietspaden lopen we richting de Harmsenbrug en Brielse brug. Het pad oogt een beetje saai, maar al kletsend en soms ook gewoon in stilte komen we deze kilometers wel door. We buigen af richting Zwartewaal. Het is wel gek om zo toch in eigen bekende omgeving te lopen, voor mij op de grote wegen na onbekend, voor Annemarie wat minder onbekend omdat ze hier vaak met haar paard liep.

Ik ben blij dat het vandaag droog is en de temperatuur met 10 graden goed te doen is. Op sommige momenten heb ik het zelfs warm. We wandelen via de natuur richting Zwartewaal. In het dorp lopen we langs van die schattige en oude dijkhuisjes. We maken wat foto's onderweg, lopen hier en daar net even iets anders om bijvoorbeeld foto's te maken van de jachthaven. Wanneer we Zwartewaal weer uitlopen lijkt het wat saai te worden, wederom een weg langs een groene dijk. We naderen de Put van Heenvliet, waarvan ik benoem dat we die nog zo weinig zien, gaat het pad ineens links de groene dijk op. Het pad veranderd van asfalt naar onverhard, de beleving wordt weer anders en ineens lijkt alles er anders uit te zien en verdwijnt de 'saaiheid'. We passeren zelfs een bosje waar al weer knoppen in verschenen. Het pad op de dijk is met vlagen modderig, en wat ben ik blij met deze schoenen, ze hebben profiel, dus denk dat ik deze vanaf nu vaker ga dragen.

We naderen Heenvliet, lopen langs huizen en dan weer in parken, zo passeren we ook een parkje waarin zich het Hertenkamp bevindt. Staan stil om wat foto's te schieten, het blijven prachtige dieren en even droom ik terug naar mijn ervaring met de herten in Schotland.

We zijn ondertussen beide best wel beetje toe aan een pauze, we hebben er tot dan denk ik er zo'n 13 km al opzitten zonder stop. De meeste restaurants en cafe's zijn nog dicht. En dan is er internet....er is een bakker in Geervliet, met zitgelegenheid en is open dus besluiten we om daar naar door te lopen. En dat wordt beloond! We kunnen zitten, plassen, warme chocomelk drinken en gebakje eten, wat wil een wandelaar nog meer. Vandaag worden we nog getrakteerd ook, dus proosten op Kees! Deze pauze kwam na 16 km als geroepen. Hierna lopen we weer vol frisse moed verder richting Spijkenisse. Via een woonwijk in het dorp lopen we naar de rand en komen zo weer uit bij het kanaal. Officieel loopt de route over de groene grasdijk, wij besluiten beneden langs te lopen omdat we dan wat meer uit de wind lopen. Langs de dijk is het op sommige stukken beetje saai, maar er passeren veel auto's en fietsers waardoor je wel wat anders gaat lopen. Het is een lange weg, we passeren een trafostation van Stedin waar we even omheen moeten. Dan passeren we ook de jeugdgevangenis. Even verderop moeten we rechtsaf, volgens de app, het is lastig om het bordje te vinden maar dan zie ik hem ineens staan bij de parkeerplaats van het streekdierentehuis. Op de parkeerplaats moeten we linksaf en en schieten hier het hartelpark in over de veeroosters, want oja, hier lopen Schotse Hooglanders te grazen. Het park is mooi, afwisselend lopen we verhard en onverhard, de herfst is er ook met zijn kleuren van de blaadjes nog aanwezig. We moeten het park weer even uit, om onder de Hartelbrug langs het Hartelkanaal te gaan en waar we daarna weer het park in schieten. Wederom veeroosters en dan ziet Annemarie als eerste een groepje Hooglanders. We maken de afweging om gewoon de route te volgen of om ze op de foto te leggen en een alternatieve route te kiezen richting de auto die hier dichtbij staat. Het wordt het laatste, wat zijn die dieren machtig mooi, een aantal lopen er weg maar we kunnen er achteraan om ze vast te leggen.

Aangekomen bij de auto zit deze etappe erop, een mooie 23 km voor vandaag. We beginnen weer aan de terugweg richting mijn auto die in Maasland staat en er zijn al plannen om volgende te week weer een stukje verder te lopen, in de richting van Rhoon en de Carnisse Grienden die ook nog bij ons in de buurt liggen.