Etappe 1 ; Pieterburen - Winsum - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Etappe 1 ; Pieterburen - Winsum - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Etappe 1 ; Pieterburen - Winsum

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

24 Januari 2020 | Nederland, Winsum

We zijn van start op het Pieterpad.

Vanmorgen rond 8 uur vertrokken met het openbaar vervoer richting Rotterdam Centraal, waar we de trein richting Groningen zouden nemen. Eerst nog even langs de Starbucks voor een kop koffie en wat lekkers erbij, en dan wachten tot we mochten inchecken voor het daltarief en op naar spoor 14.

De trein stond al klaar toen we boven kwamen en we konden er al in. We vonden een plekje, ik zou de tassen op het rek leggen en pak de tas van Annemarie aan tot er een waterfles van haar naar beneden valt, bovenop mijn koffie en die stroomde rijkelijk over de stoel van Annemarie (waar ook haar e-reader en Pieterpad boekje op lagen). Wat Starbucks servetten erop gelegd en een ander plekje gezocht. De reis gaat voorspoedig en na 2 uur en 45 min staan we op het station van Groningen, onderweg zien we op Facebook dat 2 dames ook onderweg zijn naar Pieterburen om te gaan starten met het Pieterpad en reageren hierop. We gaan op zoek naar de stoptrein richting Roodeschool waar we in Winsum moeten uitstappen. We zien nog meer potentiële Pieterpad wandelaars voorbij komen en ook hier staat de trein al te wachten. Wanneer we plaatsnemen, zien we de dames van het Facebook bericht. Niet veel later stappen we uit in Winsum en gaan we op weg naar het 8-persoons busje die we al zien staan. Eenmaal aangekomen is er nog maar 1 plekje en besluiten we allebei te wachten. Er sluiten achterons nog wat wandelaars aan, de chauffeuse geeft aan een melding te hebben gemaakt bij Qbuzz maar weet niet of er een busje eerder komt, anders moeten we een uur wachten. We beginnen wat te grappen en samen met de dames van het Facebook bericht nu beter bekend als Annika en Sylvia wordt het al gezellig bij de halte. Er stopt weer een busje en we zijn blij, maar helaas gaat hij ipv bus 68 nu een andere route rijden, de chauffeur geeft ons een kaartje van Qbuzz en Annika neemt contact met ze op, ze kunnen helaas niets voor ons kunnen betekenen. Er sluiten nog 2 dames aan uit Hendrik-Ido-Ambacht en we kletsen nog wat om proberen warm te blijven. We wachten maar weer verder. Nadat het uur bijna verstreken is, komt er weer een klein busje aanrijden, het is dezelfde chauffeur als net en hij roept 'staan jullie er nou nog?!'. We mogen plaatsnemen en hij doet even de deur dicht zodat we wat warmer zitten. Uiteindelijk vertrekken we richting Pieterburen waar we 5 uur na vertrek vanuit huis dan eindelijk aankomen. We gaan een stempel halen voor ons boekje en in het café gaan we even plassen en nemen we nog een drankje voor onze fotoreportage bij de start begint.

Rond 14.10 uur kunnen we dan van start en gaan de eerste stappen als vanzelf. Eindelijk beginnen we aan ons Pieterpad avontuur. We passeren de Petruskerk en lopen achterlangs bij het zeehondencentrum van Pieterburen. We worden bijgehaald door Annika en Sylvia en vanaf dat moment lopen we gezamenlijk over de hoge brug al kletsend de etappe richting Winsum. Het contact gaat als vanzelf, alsof we elkaar al jaren kennen. Op een lang stuk over een asfaltweg besluit ik beide dames een zelf gemaakt "Pietertje" (sleutelhanger poppetje) te geven en deze wordt hartelijk door hen ontvangen. We kletsen vooral over wandelingen en stappen verder weg op het pad. We nemen een selfie bij het bord waar we met zijn vieren op staan en slingeren door het Oosterbos tot we aan de rand van Eenrum komen. Hier wandelen we al kletsend door het dorp langs de kerk. We wandelen het dorp uit op weg naar Mensingerweer waar we een oude molen op de foto zetten en een schattig maar pittig bruggetje over moeten, waar we linksaf gaan en daar een 3 tal vissers tegenkomen. Achter ons zien we de man naderen die nog een uur moest wachten toen wij al in het busje zaten, die heeft dan snel gelopen. Ons tempo is best aardig maar stoppen regelmatig voor een foto en kletsen wat af. Het pad loopt verder over een lang fietspad langs een aantal akkervelden, het is de hele dag al best mistig en kunnen daardoor niet heel ver kijken.

Als de man passeert kletsen we kort met hem en vervolgt hij met grote stappen zijn tocht over het Pieterpad. Als we verder op het fietspad lopen komen er 2 mannen achter ons fietsen en zoeken contact door te vragen of wij het Pieterpad wandelen, wij roepen met zijn vieren in koor JA! En ze stellen zich voor en vertellen dat ze filmpjes maken voor op hun website van Grandioos Groningen en of we bezwaar hebben tegen het filmen. De man dacht dat wij elkaar al langer kenden doordat we het zo gezellig hadden en van veraf ons al hoorde kletsen. Hij vroeg ons naar onze steden top 3 van Nederland. Het filmpje staat over een week of 3 op hun website, aan het einde van dit fietspad nemen we afscheid en geeft hij een kaartje van hun site en mogen we ze even op de foto zetten.

Als we achterons kijken dan zien we dat de 2 dames uit Hendrik-Ido-Ambacht ons naderen en lopen dan net Winsum in. Het duurt nog even voor we in het centrum van Winsum aankomen, wisselen daar telefoonnummers uit met Annika en besluiten we alsnog gezellig met zijn 4en ergens wat te gaan eten. De menukaart van Herberg de Gouden karper stond ons toch niet zo aan dus namen daar alleen een drankje en stapten we het eetcafé J&A binnen waar we ons direct gemakkelijker voelden met een simpel menu. We kozen allemaal voor de kipsate en hebben hier heerlijk gegeten. We moesten nog een kleine 1,5 km wandelen richting ons slaapadres van Vrienden op de Fiets waar we bij een gastvrije dame van in de 80 kwamen met een fijne plek.

Daar kon het tas uitpakken beginnen en besloot Annemarie als eerste te gaan douchen. Daarna ik en wat is een douche dan heerlijk om weer even bij te komen van deze gezellige en leuke dag. Daarna lekker een kopje thee en relaxen in het zitgedeelte op de overloop. Ik heb hier het verslag zitten typen en Annemarie was aan het lezen. Zo fijn dat het samen gewoon goed gaat en klikt, je je eigen ding kan doen en een gezamenlijke hobby deelt! De etappe van vandaag kwam uit op een mooie 13 km (via Endomundo)

Morgen wacht ons de etappe van Winsum naar Groningen, die goed is voor minimaal 21km en dan weer een treinreis naar huis.

De eerste kilometers zijn gemaakt! Op naar Maastricht.

• 24 Januari 2020 - 22:21

Annika:

Prachtig verslag!!
    Pietertje hangt al aan mijn tas

• 24 Januari 2020 - 23:39

Natalie:

Super leuk verslag. Net of we er bij zijn

• 25 Januari 2020 - 03:42

Marianne :

De kop is eraf, een goed begin!

• 25 Januari 2020 - 22:32

Sabrine:

Wat lief, jullie reacties!
    @Annika , ik vond het zo leuk het Pietertje aan jullie te geven! Was echt een bijzondere dag!