Walk of Wisdom ; Etappe 3 Milsbeek - Hatertse Venn - Reisverslag uit Overasselt, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Walk of Wisdom ; Etappe 3 Milsbeek - Hatertse Venn - Reisverslag uit Overasselt, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Walk of Wisdom ; Etappe 3 Milsbeek - Hatertse Venn

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

07 April 2018 | Nederland, Overasselt

Het tweede wandelweekend van de Walk of Wisdom is aangebroken! Dit weekend zullen wij lopen van Milsbeek tot aan Velp.

We verzamelen bij Eethuis de Diepen in Milsbeek (waar we vorige keer geeindigd zijn) om vandaag onze tocht voort te zetten.
Al na een paar meter zullen wij onze eerste stappen in de modder zetten, zijn de schoenen nat en sommige broekspijpen voorzien van water, maar het mag de pret niet deren. We zijn op weg!

Al snel kletsen we er weer op los, verwerkt Edith ons in een vlog van The Walking Nanny's en gaan we op pad in de natuur van de St. Jansberg. (De St. Jansberg in Gennep staat bekend om de prachtige bronbeekjes en fraaie oude bomen op heuvels die gevormd zijn in de ijstijd.) Het is hier mooi, we klimmen en dalen en er bevind zich een klein watertje langs de route. Op de route ligt ook de Ruine van een Romeinse Villa.

We arriveren bij een hoog bankje, ja hoog, want de benen kunnen niet bij de grond. Er passeren vele wandelaars, al dan niet in groepjes. We zitten op een T-splitsing, blijkbaar is er een speciale route uitgezet en er volgen nog meer wandelaars, sommige blijven hangen voor een klein praatje of tips welke kant ze op moeten en andere lopen zwijgend voorbij. Vanaf de bank gezien moeten wij straks rechtdoor, richting de Mookerheide. Er passeren twee dames die de weg niet echt weten, wel zeggen bekend te zijn hier maar toch wat verdwaald lijken. ze hebben het over de walk of Wisdom en wij vertellen dat wij straks rechtdoor moeten richting de Mookerheide, daar zijn ze al geweest zeggen ze en vragen waar wij vandaan kwamen (vanaf de bank gezien kwamen wij van links.) dus zij gaan naar rechts... halverwege onze klim omhoog langs een boerderij passeren ze ons en staan ze even later te wachten bij de ingang die wij moeten hebben richting de Mookerheide. Ze gaan toch naar de Mookerheide, zeggen ze gedag en wij vervolgen onze weg. Door een bosgebied komen we aan bij de Mookerheide, buiten is het warm en beloofd veel klimmen en dalen te worden op zandgebieden. De natuur is prachtig, wat alleen een raar uitzicht is zijn de moderne gebouwen in de verte, vooral het grote rode/ oranje gebouw (in de richting van Cuyk). We lopen de heide uit en vervolgen de weg door een bosgebied waar we uit komen bij een parkeerplaats.

We vervolgen de weg en lopen over een voormalige afvalberg. We kunnen met een beetje omlopen bij restaurant Het Zwaantje in ringetje ophalen voor de gemeente Mook en Middelaar. Maar besluiten door te lopen richting het Jachtslot Mookerheide. Het is warm, ik ben ook nog eens ongesteld en voel dat ik achteraf liever had omgelopen naar het restaurant om een wc-stop te kunnen houden en heb er spijt van het niet te hebben aangegeven. (Leerpuntje)

We lopen via een uitzichttoren op de Mookerschans richtung de Heumense Schans waar zich een gedenkmuurtje bevindt, we staan hier even bij stil, drinken wat water en gaan verder. Ik moet tocht echt even naar het toilet. We komen uiteindelijk aan op het terrein van Jachtslot Mookerheide, ik zie op de kaart het stipje waar we in een vogelhuisje de ringetjes kunnen halen, alleen vinden wij nergens het juiste vogelhuisje. Ik zie ook een winkelwagentje op het plattegrondje en dat betekend dat er een winkel aanwezig moet zijn. Na wat onderzoek op Google Maps betreft het een Landwinkel te zijn. De rest van de groep besluit linksaf te gaan zoeken naar de ringetjes, mijn gevoel zegt dat we rechtsaf moeten en ik volg me gevoel. Ik vind de ringetjes in een vogelhuisje bij de ingang van de Landwinkel, zie dat ze er een toilet hebben en zit even in twijfel, ga ik eerst naar de wc of laat ik de groep zometeen nog mee deze kant op komen en gaan we kijken of we hier ook wat kunnen drinken. Ik besluit het laatste te doen, ze waren al aardig verder doorgelopen (vandaar dat ze me niet hoorden roepen) en ik kom aan met de ringetjes. Ik wijs ze op de Landwinkel , dat er een toilet is en mogelijkheid tot vullen van de waterflessen en wellicht ook een bakje koffie...ze besluiten mee te gaan...

Wat blijkt, de Landwinkel schenkt eigenlijk geen koffie, maar doordat ze aan de route van de Walk of Wisdom zitten, besluiten ze koffie te schenken op donativo basis (omdat ze geen vergunnning voor een terras hebben ofzoiets). Wij zijn blij en betalen een donativo voor de koffie en thee. Met een lege blaas en de nodige wissel die ik moest toepassen vervolgen we onze weg terug naar de route.

We zullen nu het Zweefvliegterrein gaan passeren, waar we wederom een ringetje kunnen scoren voor aan de ketting. Doordat we zojuist al gepauzeerd hebben, nog wel wat kilometers te gaan hebben tot onze slaapplaats, besluiten we alleen het ringetje op te halen. wat blijkt..... ze hebben er nog maar 4 (daar we met zijn 5en zijn) Geertje deelt ze uit en we besluiten morgen eerst op pad te gaan voor een ringetje voor Geertje.

We gaan nu op weg naar Malden, het is warm, ik loop wel nog in een aangeritste broek. We lopen langs Heumensoord (wat ook militair oefenterrein is), onderweg passeren we een restant van een voormalig Romeinse Wachtpost (met infobord). We komen uit in Malden, steken de weg over en vervolgen de weg rechtdoor, een oprijlaan op van een voormalig Landgoed (Elshof). De groep valt weer wat qua tempo uit elkaar, Edith en Geertje voorop, ik loop in mijn eentje in het midden en achteraan lopen Vera en Astrid. Het is onderweg goed warm en de watervoorraad gaat vrijsnel. We passeren een woonwijk van Malden en moeten volgens het kaartje over een viaduct van het Maas-Waal kanaal en vervolgens naar beneden om weer omhoog een viaduct op te lopen om de A73 over te steken. Een saai stuk weg en het is voor Astrid best zwaar omdat ze met een kniepijn loopt. In de berm bij Blankenberg (net na het viaduct) besluiten we te pauzeren, ik besluit de broek nu toch echt af te ritsen en ben na een kleine 10 minuten al weer klaar om verder te gaan, in tegenstelling tot de groep, het duurt nog langer en ik wil eigenlijk gaan lopen, de tijd tikt verder en we moeten nog wel een stukje voor we bij ons slaapadres zijn.
We naderen de Hatertse vennen en we zijn er bijna. Gelukkig was er op het pad net een nieuw geel bordje met B&B geplaatst waar we na een kleine twijfel toch terug liepen, het bospad in gingen en uitkwamen bij ons Vrienden op de Fiets adres. YES!! We hebben het gehaald!

Een vermoeiende 27,5 km verder in de warmte, maar we zijn er. We worden hartelijk ontvangen door Ronald en Machteld en hun hond Ella. De schoentjes gaan uit, de stoeltjes staan klaar en na een kleine inspectie van de 2 kleine huisjes waar we slapen, de mooie tuin is het tijd om even in het zonnetje bij te komen onder het genot van een bakje koffie en thee.
In de avond genieten we van een lekkere maaltijd in het prieeltje in de tuin. Het zal nog lang rumoerig zijn, zodra de gastenboeken boven tafel komen tijdens het potje 31-en van Edith, Astrid en Sabrine. Maar dat....staat in het verslag van morgen....