Jacobsweg Den Haag - Schipluiden - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Jacobsweg Den Haag - Schipluiden - Reisverslag uit Schipluiden, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Jacobsweg Den Haag - Schipluiden

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

03 Januari 2018 | Nederland, Schipluiden

Vandaag stond er weer een wandeling op het programma met Op Stap met Irene. Ditmaal een oude Jacobsweg van Nederland. De etappe Den Haag - Schipluiden.

Vanwege de storm en code geel werd de route aangepast, omdat er langs de Vliet gelopen moest worden en we daar veel wind zouden vangen. Er werd besloten om vanuit Delft (Café Willem van Oranje) te starten. Maar een 4-tal lopers (waaronder ikzelf) besloten om toch aan te sluiten bij Irene in Den Haag. Als kers op de taart kregen wij een korte tour door Den Haag langs bekende gebouwen. We liepen vanuit Starbucks op Den Haag CS via het IJspaleis (gemeentehuis), het Mauritshuis, het Binnenhof, de gevangenpoort, werkpaleis van de Koning, Paleis Noordeinde, Haagse Harry en een stop bij de Jacobskerk. We konden hier een stempel halen voor in ons pelgrimspaapoort. Ik heb er speciaal 1 voor Nederland en 1 voor Santiago. En ook hier een kers op de taart....we mochten op de foto met een echte Jacobsvaandel van de kerk. Wauw!

We wandelden naar Den Haag HS om daar de Sprinter naar Delft te nemen waar we ons zouden voegen bij de 9 andere wandelaars die daar op ons wachten. Na een drankje, een plasje en een welkomspraatje van Irene gingen we opweg naar Schipluiden.
We passeerden de Grote Kerk van Delft en liepen langs de Kickert in de richting van Den Hoorn, voor mij bekend terrein. Na een appje stonden mijn oppaskindjes samen met hun moeder ons op te wachten en moest ik uiteraard even met ze knuffelen.

Al snel weer op pad, langs bekend gebied waar ik met de kids ook wel eens wandel om richting Schipluiden te wandelen. We hadden met vlagen last van de wind, vooral langs het water. We stopten bij een pelgrimsplekje ‘In d’n Hodenpijl’, een oude jacobskerkje wat jaren geleden door 2 pelgrims is gekocht, gerestaureerd en geopend met restaurant en herberg. Zo’n mooi, rustig en vredige plaats. Na een drankje, rondleiding van de eigenaresse en stempel in het paspoort gingen we weer op pad.

We waren er bijna, met als eindpunt vandaag de (huidige) Jacobuskerk in Schipluiden waar we gastvrij ontvangen werden door een vrijwilligster, na een korte rondleiding kregen we een geweven wandkleed te zien met de wandelroute van Schipluiden naar Santiago de Compostela. Uiteraard met zijn allen ervoor op de groepsfoto. Ook hier een stempel ontvangen en namen we afscheid van elkaar. De terugreis was voor de meesten met het OV, de auto of een ophaaldienst (in mijn geval).

Een bijzondere route, met mooie ontmoetingen, warm ontvangst en goede gesprekken. Weer een 16,4 km erbij! Naast de kleine wandeling van gister (2,3 km) sta ik op de derde dag van het nieuwe jaar op 18,7/1000 #1000kmin2018

• 06 Januari 2018 - 23:45

Marja:

Ik volg...

• 07 Januari 2018 - 00:33

Joke:

Hey Sabrine het is gelukt. Je blig gevonden en dus kan ik je volgen. Leuk hoor. Veel ple xxx ier met alle voorbereidingen. Tot snel.

• 07 Januari 2018 - 02:02

Sabrine Van Seters:

Dank dames! En hoor jullie ervaringen en tips uiteraard graag. Xx

• 07 Januari 2018 - 08:36

Marieke:

Hoi Sabine, super leuk wij gaan je volgens naar je grote droom. Heel veel succes! Je kan het! Liefs van Marieke

• 08 Januari 2018 - 07:10

Sabrine Van Seters:

Wat lief Marieke!
    Veel lees plezier

• 21 Februari 2020 - 06:43

Leni Van Spronsen:

Wij 4 vriendinnen, gaan met een bus met lopen met een senioren reis mee naar de Santiago.
    Wij zijn aan het oefenen met wandelen. Ik las dat er ook een route vanaf Den Haag naar Schipluiden loopt .wat een leuk reisverslag en voor ons leuk om die route te lopen. Mijn vraag .is daar een bestaande route van,(boekje) of is de route aangegeven om te lopen. Hoe kom ik eraan. Ik heb genoten van het reisverslag en wens jullie heel veel plezier met wandelen. Hartelijke groet Leni v Spronsen.