Etappe 3 ; Spijkenisse - Carnisse Grienden - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Etappe 3 ; Spijkenisse - Carnisse Grienden - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Etappe 3 ; Spijkenisse - Carnisse Grienden

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

15 December 2019 | Nederland, Barendrecht

Vandaag stond de derde etappe van het Grote Rivierenpad op het programma. Wederom met een auto naar het eindpunt (voor vandaag de Carnisse Grienden) en daarna met een auto terug naar het beginpunt in Spijkenisse. Het is droog en er komt zelfs een voorzichtig zonnetje te voorschijn. Vandaag voor de 2e keer de hoge schoenen aan, met enigszins het vertrouwen van vorige week haal ik mijn andere schoenen uit de rugzak en laat ze in de auto van Annemarie achter...maar of dat zou zo'n slimme zet was... 

We gaan van start en daar staan 4 Schotse Hooglanders ons op te wachten om aan te moedigen. We lopen via een parkje in Spijkenisse Noord richting de Plaatweg en passeren mijn oude voetbalvereniging SC Botlek, hier liggen wat leuke voetbalherinneringen. Dan lopen we richting de Spijkenisserbrug, waar een mooi zonnetje bij schijnt en prachtige foto's oplevert. We lopen onder de brug door en komen aan bij de oude Spijkernisserbrug waarvan het begin en het eind nog in tact staan als monument. De trap op en wandelend de brug over, even ervoor heeft hij weer opengestaan, dus hopelijk blijft hij nu omlaag. Met die opkomende zon levert het prachtige plaatjes op, we verlaten Spijkenisse om zo in Hoogvliet aan te komen, dan twijfelen we even over de pijl die naar links wijst, we pakken heel even het boekje erbij en Annemarie leest dat we beneden langs bij het monument moeten lopen, beide zijn we verrast maar lopen zo wel echt langs de rivier.

We komen aan bij een vlonderpad en ik begin nog net niet te huppelen, wat ziet dat er gaaf uit. Ook maken we hier onze wel bekende schoenenfoto en na wat natuurfoto's gaan we weer verder, tot ik de wegversperring ziet en we weer terug moeten naar het pad om zo bovenlangs te gaan (via een andere wandelaar was ik hier van de week al op gewezen, maar ik dacht dat dat pas verder zou zijn). Het is rustig onderweg, hier en daar wel wat wielrenners en hardlopers die wat actiever worden deze ochtend. We wandelen hem lekker weg en in de verte horen we nog steeds de speaker van waarschijnlijk atletiek vereniging Spark uit Spijkenisse, al is het niet meer letterlijk te verstaan.

We naderen de wijk Meeuwenplaat in Hoogvliet en daar staat een buitenfitness parcours en Annemarie is in der element en springt op het eerste onderdeel voor een foto. Dan volgen ook de crosstrainer en de zitfiets waar ik ook op poseer, en vooral de fiets gaat erg lastig met zo'n grote rugzak op. We hebben de grootste lol haha. Dan gaan we weer verder en naderen we de Kijvelanden bij Poortugaal, langs de Oude Maas passeren we ook het Delta terrein en soms voelt het gewoon wat warm, heerlijk wandelweer. We snellen over het gras richting het water om een groot schip vast te leggen, tja je loopt het Grote Rivierenpad of niet haha.

Bij een 11 kilometer komen we aan bij de Rhoonse Grienden, ik begin wat last te krijgen van de buitenkant van mijn linkervoet. Ik denk dat het aan de schoen ligt, naar mijn idee loop ik wat meer naar binnen, maar vorige week had ik met 22,5 km nergens last van. 

We hobbelen door de Grienden, zien dat er de laatste tijd vaker hoogwater is geweest met het riet wat half op de paden. Wanneer er zich een gunstig bankje voordoet waar Annemarie een foto wil maken trek ik toch even me schoen uit om wat rondjes te draaien met de voet en brengt iets verlichting, wanneer ik de schoen aantrek komt er ook een man onze kant op en kijkt wat naar het water en de kant. Wanneer we achter hem aanlopen valt mijn oog op de bever knuffel achterop zijn rugzak. Annemarie besluit het hem toch te vragen en vol trots verteld hij idd dat hij altijd een rondje maakt op zoek naar de bevers maar dat dat op de dag een kleine kans van slagen heeft. Hij laat ons zien waar de burchten zich bevinden als we er langs lopen, maar de zeurende pijn in de voet overheerst dus is het wat lastig mijn aandacht daarbij te houden. Wanneer hij ook andere wandelaars van informatie kan voorzien besluiten wij weer door te lopen en bedanken hem voor zijn tijd en uitleg. We naderen nu de Golfbaan in Rhoon, via het bij ons bekende paadje zien we veel modder en glibberende mensen dus besluiten wederom de route wat aan te passen en pakken het fietspad tussen de golfbanen door. Het laatste stukje zelfs stiekem over de golfbaan maar zelfs passerende golfers blijven ons vrolijk gedag zeggen, we gaan op weg naar de koffie. 

Na 16,5 km wandelen houden we pauze bij Brasserie Rhoon. Vandaag verwennen we onszelf met een lekker Latte Machiatto en een lekkere snack. Dan vervolgen we onze weg weer richting de Oude Maas om naar de Carnisse Grienden te lopen, ook hier heeft weer een aflevering plaats gevonden van van 'Wie is de Mol', gezien de grote hoeveelheid molshopen.

We naderen de Grienden en zien ook hoe het hoge water hier heeft gezorgd voor een grote hoeveelheid riet op de paden. Dit stuk van de Grienden gaat ook over een vlonderpad over het water, gelukkig met gaas op de planken tegen het uitglijden. Op dit stuk komen we veel honden met hun baasjes tegen en zo naderen we het einde van deze etappe. Het was een heerlijke wandeldag met goed weer, mooie paden, en goed gezelschap. Weer een stuk verder richting Kleve, we hebben er al een ruime 60 kilometer opzitten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 26502

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: