Dag 2 ; 13-07-2018 ; Porto - Matosinhos - Reisverslag uit Porto, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Dag 2 ; 13-07-2018 ; Porto - Matosinhos - Reisverslag uit Porto, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Dag 2 ; 13-07-2018 ; Porto - Matosinhos

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

13 Juli 2018 | Portugal, Porto

Dag 2 ; 13-07-2018 ; Porto - Matosinhos

We vertrokken vanmorgen rond 7 uur voor onze wandeling richting Matosinhos, onze eerste etappe.

Op een halve km van de albergue pauzeren we bij Confeitaria Calicia voor ontbijt, een broodje met een cappucino. Dat gaat er wel in. Even twijfel ik of ik ook nog een broodje voor onderweg mee wil nemen maar herinner me tips van mensen dat er onderweg altijd wel wat is. (Maar later baal ik wel een beetje want er is niets en ik wordt toch wel een beetje draaierig.)

Onderweg richting de kathedraal komen we langs treinstation Sao Bento, waar de aankomsthal vol hangt met blauwe tegeltjes die op hun beurt ware "schilderijen" zijn.! We maken hier wat foto's en vervolgen onze weg richting de kathedraal van Porto waar we rond half 9 arriveren. Het blijkt dat deze pas om 09.00 uur open gaat dus wachten we met meerdere pelgrims tot we een stempel kunnen halen en ik besluit een extra credential te kopen. We praten met meerdere pelgrims (voornamelijk uit Duitsland) en vragen of ze ons op de foto willen zetten.

Na een kleine 10 minuten vervolgen we onze weg, een aantal gele pijlen volgend tot we eigenwijs er vanaf wijken want we willen de brug "Ponte Luiz I" op de foto zetten en willen zoals het boekje aangeeft langs de rivier de Douro lopen. De ondergrond verschilt van keitjes, asfalt tot een pad van roosters over de rivier langs de weg. Onderweg passeren wat oude trams waar je een tour mee kan volgen en passeren we het Nationaal Historisch Museum waar we een heuse fotoshoot houden haha.

Na ongeveer 7,5 km pauzeren we bij Cafe Pepino. We zaten er een verder op alleen die wilden geloof ik geen gasten dus kozen we het terras van Pepino. Hier een bakje koffie gedaan waarna we onze weg vervolgden langs de rivier, passeerden nog een hoge brug en liepen richting de uitmonding van de Douro in de zee. Direct bevond zich langs de boulevard diverse strandjes waarvan enkele bewaakt werden door strandwachten. Hier begon ik toch wel wat trek te krijgen en geen broodjeszaak of supermarkt in de buurt. Ik dacht aan vanmorgen met mijn twijfel over een extra broodje en kreeg direct spijt. Gelukkig had ik nog wat nootjes in me tas.

Maar daar opeens doemde daar na ongeveer 13 km een boulevard met restaurantjes op en hielden we een pauze met een lekkere tosti en cola en goh wat waren we daar aan toe!
We hebben nog een kleine 3km langs de boulevard van Matosinhos gelopen en een stuk door een wijk tot we bij de metrohalte van Matosinhos Mercado kwamen. Voor € 2,20 hadden we weer een metrokaartje voor richting Carolina Michaelis. Rond half 3 waren we terug in de albergue en konden we lekker douchen en de was doen, die hangt nu lekker buiten en ondertussen zijn we lekker aan het schrijven. Zometeen nog even naar de supermarkt om wat te eten te scoren voor vanavond. Al met al een lekkere 1e etappe van onze Camino.

• 13 Juli 2018 - 20:51

Geertje:

Leuk om jullie te volgen Sabrine, je beschrijft het zo duidelijk dat ik het voor me kan ziet. Ben Ik er toch een heel klein beetje bij. Voor morgen weer een mooie route gewenst, denk aan drinken en eten. Geniet van Portugal, het noorden en de kust zijn mooie streken. Met lekkere wijnen. Proost, wandel ze

• 14 Juli 2018 - 22:10

Titia Dauven:

Wat fijn dat lopen. En zo te lezrn geen probleem met je enkel. Toppie!! En wat betreft eten ga op je eigen gevoel af. Buen Camino

• 16 Juli 2018 - 14:10

Esther:

Leuk je verslagen te lezen, Sabrine. Zo krijg ik steeds meer zin in mijn eigen Camino. Nog 15 nachtjes voor mij! Maar eerst geniet ik mee met jullie Camino. Veel succes verder... groetjes aan Astrid en Vera