Dag 3 ; 14-07-2018 ; Matosinhos - Vila do Conde - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Dag 3 ; 14-07-2018 ; Matosinhos - Vila do Conde - Reisverslag uit Vila do Conde, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Dag 3 ; 14-07-2018 ; Matosinhos - Vila do Conde

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

14 Juli 2018 | Portugal, Vila do Conde

Vanmorgen was ik om 05.00 uur al wakker, ik hoorde al enkele pelgrims hun bed uit gaan en om half 6 ging ik mezelf ook wassen en aankleden.
Om 6.45 uur hadden we de metro op Carolina Michaelis richting Matosinhos Mercado. Om 7.15 uur stapten we weer de eerste voetsporen op onze Camino. Waar we direct de brug over gingen (Ponte Movel). We vergaten om uit te checken, maar ach, dat kost ons hier geen € 4,- haha.

Via een stukje woonwijk kwamen we uit op de boulevard. Hier troffen we al een groep surfers in de zee aan, het was bewolkt en al 22 graden om half 8. Ook kwamen we een zee bad (Piscinas das Mares) tegen. Via Farol da Boa Nova (vuurtoren) kwamen we uit bij de vlonders. Hier troffen we de Bom Caminho wensen. Vanaf nu lopen we vandaag een groot stuk via de vlonders.

Bij 4 km vonden we een strandtent die helaas nog dicht was met relaxte stoelen dus besloten daar te ontbijten, het was tenslotte al 08.30 uur en de banaan was al verbrand haha. Wat een mooi uitzicht!

Onderweg lopen we dus voornamelijk over vlonders, passeren diverse pelgrims uit Duitsland en Amerika. Met sommige kletsen we al lopend iets. Anderen lopen stug door. Dat het bewolkt is, is voor het wandelen niet erg maar ik mis wel het zonnetje op de foto's bij de zee. 

Rond 10 uur zitten we al op een 9,5 km en besluiten we even te pauzeren voor een cappucino en een kleine plaspauze bij een strandtentje.

Bij 11,5 km komen we aan bij een vissersdorpje, de vissers zijn al druk bezig met de netten schoon te maken en de gekleurde huisjes op de achtergrond maakt het af. Onderweg zien we veel strand en zee aan de linkerkant en aan de rechterkant eerst fabrieken en daarna huizen. Bij 13,6 km komen we aan bij een soort Cruz de ferro, klimmen via de grote keien even naar boven en schieten daar wat foto's.

Bij ongeveer 15 km komt er bij toeval hulp aan, een man en een vrouw uit wat later blijkt dat ze uit Vila do Conde komen. Ze kwamen van het strand en weten bij toeval een herberg en vragen of ze voor ons moet bellen om te reserveren, helaas neemt de albergue niet op, we danken ze voor hun attente hulp en gaan weer verder op stap (ook niet na nog 7x zelf geprobeerd te hebben.)
Ook wil Vera graag nog een plaspauze en is ook een koude cola meer dan welkom. Bij Cafe Sandra ontvangen we vlak voordat we weggaan ook nog een stempel! Top! Dat worden 2 stempels vandaag.

Bij 22 km wil Astrid graag nog even een pauze houden om wat te drinken, het lijkt me lekker maar ook wil ik gewoon klaar zijn met deze tocht en hopen dat de Albergue nog een slaapplek voor ons 3en heeft.  We besluiten toch wat te gaan drinken in Restaurante Bela Flor.
We naderen dan eindelijk de brug over de rivier (Rio Ave) en zien een groot 'statig' gebouw aan de andere kant, nadat ik later in het route boekje zit te lezen schijnt dat het klooster te zijn.

Om ongeveer 15.15 uur arriveren we bij de Albergue Santa Clara. Ook komen we het Amerikaanse meisje weer tegen. De hospitaleur is niet mijn favoriet, wordt een beetje prikkelbaar van hem, voor nu nog geen idee waarom... we krijgen onze kamer te zien, met ruimte voor 7 personen. Ik ga lekker douchen, wat kleren wassen en deze te drogen hangen, we hebben een heus dakterras. Op de kamer ga ik verder met dit verslag en voel ik mijn schouders en bovenbenen steeds stijver worden. Was ook wel een behoorlijk pittige tocht vandaag en mijn rugzak voelde aan als lood. Rond half 6 arriveren moeder en dochter uit Slowakije, die ook bij ons in Porto sliepen en vandaag wederom op onze kamer, het was een leuk weerzien.

Vanavond gaan we nog boodschappen halen en nog even lekker uiteten, ze hebben 2 restaurants die een Peregrino menu serveren. En dan wordt het waarschijnlijk weer bijtijds naar bed.

  • 14 Juli 2018 - 22:14

    Titia Dauven:

    Lekker gewandeld zo te lezen. En het gaat nog steeds goed met de enkel. Ja die rugzak he dat is ff wennen maar na dag 3 denk je heb ik hem nog om??? Je eent snel aan deze manier van leven hoor. Wandelen eten wassen en slapen.Haha.Maar zet hem op he dames.Buen Camino

  • 15 Juli 2018 - 00:01

    Maaike:

    Mooi veslag!
    Ja de eerste stijfheid is er, die trekt echt weer weg. Gaat doorbijten worden, maar dat kan jij.

    Als het kan/lukt probeer je heupband strakker te zetten, hiermee gaal je veel gewicht van je schouders. Op naar weer een mooie dag :)

  • 15 Juli 2018 - 01:18

    Marieke:

    Lieve Sabrine, ik ben blij dat alles goed net je gaat! Wat een ervaring. Wij zijn supertrots op je! Voor ons gaat de vakantie nu beginnen.
    Ik wens je heel veel succes en nog veel meer mooie en bijzondere momenten!

    Liefs Marieke

  • 15 Juli 2018 - 05:51

    Marianne De Balbian:

    Wat schrijf je leuke en beeldende verslagen Sabrine, ik zie het voor me! Je lijkt al helemaal in het caminoritme te zitten.

  • 15 Juli 2018 - 09:27

    Victor:

    Ik kreeg geen mail van je verslag dus maar even opnieuw aangemeld. Vandaag lees ik het mijn moeder voor zodat ze weet hoe de tocht van jullie verloopt. Dat vindt ze vast heel leuk. Jullie lopen aardig door zo op de 2de looptocht trouwens. O ja, en ALTIJD genieg water en eten meenemen (nootjes zijn ook goed zoals je had, misschien kan je ze mixen met rozijnen, dan zit er ook suiker in). Anders hebben je spieren minder kracht. En niet wachten tot je honger of dorst hebt hè. Nou, ik volg jullie. Succes. Gaat goed en jammer van je rugzak. Duktape of hansaplast doet wonderen.

  • 15 Juli 2018 - 12:28

    Ilona:

    heerlijk om zo mee te lezen. ik zie mijn tocht van 3j terug weer helemaal voor me. ik was toen denk ik al wel wat vermoeider dan jullie. ik kwam uit lissabon gelopen. ik weet dat ik bij de vuurtoren op een heel vroeg moment hele mooie foto's had gemaakt. en dan dat schilderachtig visserdorpje. inmiddels komen jullie denk ik aan in het toeristisch stadje barcelos (of lopen jullie voorbij) ook een mooi stuk wel heel anders dan langs de kust. je zal merken dat er in eens vele opeens opduiken of langs de weg staan en ze weten allemaal wel een albergue. ikzelf ging er eigenlijk nooit op in. de meeste liggen voorin het dorp of stad. de 1 nog luxer dan de ander. ik keek wel wat mijn tocht die dag bracht. mijn voorkeur ging meestal naar het centrum of wat richting einde vh dorpje. soms had dit ook zijn voordelen als het erg druk was met al die pelgrims s'ochtends, haha. veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 26404

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: