Dag 1 ; 22-08-2019 ; Aankomst Glasgow & Milngavie - Reisverslag uit Milngavie, Verenigd Koninkrijk van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Dag 1 ; 22-08-2019 ; Aankomst Glasgow & Milngavie - Reisverslag uit Milngavie, Verenigd Koninkrijk van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Dag 1 ; 22-08-2019 ; Aankomst Glasgow & Milngavie

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

22 Augustus 2019 | Verenigd Koninkrijk, Milngavie

Vanmorgen om 04.00 uur ging de wekker en hebben we alles in gereedheid gebracht om richting het vliegveld te gaan. Het was een korte nacht met heel weinig slaap, kussen lag niet lekker, stoffig en warm in combinatie met ook mijn eigen snurk en van de buurvrouw haha maakte dat het slapen niet echt soepel ging. We kwamen vroeg op Schiphol aan aan met de pendelbus, toch wel fijn dat dat zo goed geregeld was en konden direct door naar de balie van KLM. Ook bij de douane (na eerst bij de verkeerde te hebben gestaan, iets met het was vroeg vanmorgen) was het niet druk, we konden gelijk door. Maaike wilde haar flesje water nog weggooien maar werd verteld dat dit geen probleem was en ze deze gewoon in de tas mocht laten zitten (wij waren reuze verbaasd). Op tijd zaten we, na wat winkels gezien te hebben bij de gate waar we in gesprek kwam met 2 jongere wandelaars die dus ook de West Highland Way gaan doen. In het vliegtuig was het ook al niet druk en na een voorspoedige vlucht landen we zelfs al eerder en stonden we voor half 9 al op Schotse bodem. Nog even wachten op de koffers en op naar de bus richting het centrum van Glasgow.

Daar hebben we op het Central Station eerst de koffers gebracht naar een opvangplaats en zo konden wij heerlijk vrij de stad gaan ontdekken met de al vooraf uitgezochte bezienswaardigheden en nog wat street art onderweg. Zo starten we bij The Lighthouse, niet ver van Central Station maar omdat deze pas om 10.30 uur open ging besloten we eerst een Starbucks te zoeken waar we heerlijk konden genieten van een Iced coffee. We liepen terug naar de Lighthouse en na wat zoeken zagen we de mooie ronde trap naar boven die zowel van beneden als van boven een mooi plaatje zou opleveren. Wat wij echter niet wisten is dat na deze stevige klim we er een super gaaf uitzicht over Glasgow aan overhielden. Hierna liepen we richting George Square, een van de 6 (grote) pleinen in de stad. Er waren wat standbeelden en al snel vervolgden we onze weg richting de Glasgow Cathedral en Glasgow Necropolis, een heuvel waar vele oude graven en graftombes te vinden zijn. De Cathedral was schitterend en we hebben bijna iedere 'kamer' gezien op iedere laag van deze Cathedral, ook waren er werkzaamheden bezig. Ook bij de Necropolis keken we onze ogen uit naar hoe oud sommige graven wel niet waren. Deze ochtend was het weer ons super gezind! Onderweg weer terug naar een metrostation (het werd uiteindelijk Buchanan Street) kwamen we nog schitterende Street Art tegen die we wel wilden vastleggen.

We kochten een metro dagkaart zodat we wat stations af konden gaan en kozen voor de Innercircle (de metrostations tegen de klok in, want de station liggen in Glasgow in een ovaal vorm). Het zijn schattige oude metrostellen (Tube) met echt nog ouderwetse bekleding en een super leuke omroepstem waar wij in het begin zo om moesten lachen dat hij zo vrolijk klonk, gaf ik mijn beste performance weg over hoe het in Rotterdam o.a. wordt omgeroepen. Een Schotse vrouw die tegenover ons zat kon hier wel om lachen, al had ze waarschijnlijk geen flauw idee van wat wij in het Nederlands tegen elkaar zeiden haha. Zo gingen wij dus op weg richting metrostation Hillhead, waar Maaike al had gezien dat het een typisch straatje moest zijn met pub's. Niets bleek minder waar, we zouden er ergens wat gaan lunchen. We kozen (achteraf gelukkig) niet voor de eerste de beste, maar juist voor de laatste en gingen daar naar binnen. Bleek het een brouwerij te zijn waar we zonder problemen een gewenst biertje naar smaak. Een echt walhalla en we besloten een 'pint' te nemen. Ik koos voor de Innis & Gunn Fresh Tank Lager en ik koos voor een lekkere Mac&Cheese. Met de metro gingen we weer verder naar Ibrox. Sta je ineens midden in een arbeiderswijk waar zich het stadion bevind van de Glasgow Rangers. Die wilde ik wel even op de foto hebben, hier hebben vele Nederlandse voetballers ook gespeeld jaren geleden. Op de terugweg naar de metro hoorde Maaike een doedelzak, maar helaas kwamen we te laat aan bij waarschijnlijk de opening van een pand, dus maar weer terug naar de metro en op naar het station St. Enoch waar zich ook Central Station naast lag. Nog even langs The Boy Wizard waar Maaike nog wat leuks heeft gescoord, hier hadden ze heel veel van Harry Potter, Games of Thrones etc.

Ik voelde dat ik moe werd, we moesten vroeg op, super veel gedaan vandaag. Het was tijd om de koffers te halen, een treinkaartje te kopen om in Milngavie (wat ze uitspreken als Mill-guy) te komen. Overigens nest leuk ritje met de trein (kun je vergelijken met de Sprinter in NL, al leek mijn ge-gaap meer op saaiheid haha) Bij aankomst in Milngavie liepen we via een parkeerplaats van Tesco, en via Lennox Park kwamen we uiteindelijk aan bij Premier Inn, ons verblijf van vannacht. Aardige vrouw achter de balie en morgen krijgen we ons eerste 'cooked breakfast'.

Na wat gesetteld te zijn op de kamer, een schoenen wissel van mijn zijde gingen we in de regen op weg om te kijken of we nog een WHW stempelpaspoort konden scoren bij de Best Foot Forward, die niet meer leek te bestaan morgen moesten we het maar eens proberen bij de Iron Chef zij de heer des huizes. Ook zijn we nog even langs het startpunt van onze tocht morgen gelopen om onder andere te kijken waar we moeten zijn en waar we wat konden gaan eten. Aangezien ik nog niet echt honger had (het was al 18.00 uur inmiddels) kreeg ik toch een grote pint Amstel bier (ik dacht dat ik een kleintje had besteld) en besloot ik de grote beef burger te laten voor wat het was en koos ik voor de biefstuk, wat achteraf een uitstekende keus was! Nog even bij Tesco langs gelopen om te kijken wat we morgen konden halen als lunch en zijn we via Lennox Park weer richting onze slaapplek gelopen. Op de kamer het verslag verder af typen, de tas en koffer her- en inpakken en ik ben nog even lekker gaan douchen om zo nog even te ontspannen in mijn kingsize 2 persoons bed, die ik vannacht helemaal voor mezelf heb haha. Morgen is dan wel onze eerste echte wandeldag (naar Drymen van ongeveer 19km), maar vandaag hebben we dan toch echt al bijna 30.000 stappen gezet.

• 16 Augustus 2019 - 14:25

Paul O’ Sullivan:

Veel plezier

• 21 Augustus 2019 - 09:58

Titia:

Een heel goede reis morgen gewenst. Veel plezier en geniet er van.

• 23 Augustus 2019 - 05:06

Marianne:

Een goed begin Sabrine, heel veel plezier samen.

• 23 Augustus 2019 - 07:26

Marieke:

Jullie reis is al goed begonnen. Veel gedaan en gezien al zeg! Hopelijk wat langer en beter geslapen vannacht! Heel veel succes voor vandaag! Liefs Marieke XXXX