Dag 6 ; 17-07-2018 ; Tamel - Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Dag 6 ; 17-07-2018 ; Tamel - Ponte de Lima - Reisverslag uit Ponte do Lima, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Dag 6 ; 17-07-2018 ; Tamel - Ponte de Lima

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

17 Juli 2018 | Portugal, Ponte do Lima

Vanmorgen opgestaan om 5.30 uur. Net als de rest van de slaapkamer haha. We vertrokken om 06.15 uur richting Ponte de Lima. We wisten dat het een lange route zou worden met warme temperaturen. Dus vroeg uit de startblokken.

Na 3 km de eerste pauze, bij de bakker stoppen we voor een koffie met een broodje en kopen we wat broodjes voor onderweg. De man maakt er geen haast bij. Zo vertrekken we een uur na aankomst daar. Wat ik eigenlijk zonde vind, omdat het zo warm gaat worden en we straks in volle warmte lopen. Maar is zo, laat het los, laat het gaan haha.

Bij 11,9 km vinden we een hostel waar op een stoepje in de schaduw wat eten en drinken, ook bezoeken we het toilet en verzorgen we voor onszelf een stempel. De eigenaresse wil nog wel koffie voor ons zetten maar we bedanken vriendelijk. Wel geeft ze als tip dat er 1 km verderop een cafe zit.

We lopen over landweggetjes naar het cafe waar we na 2 km aankomen, ik bestel alleen een cola voor mijn nieuwe voorraad, heb immers net gegeten en gedronken.

Na 21,2 km pauze bij Cafe Lotus, ik kies hier voor een heerlijke hamburger. Het zweet loopt van me rug en me shirt is zeiknat. De koude cola smaakt heerlijk en we gaan weer op stap. Nog een km of 6 ongeveer tot we bij de herberg zijn. Net voor ons stappen een aantal pelgrims al op en achter ons volgen er nog een aantal die aan kwamen lopen. Later komen ze dichterbij en kletsen we wat en blijkt dat er een getrouwd is met een Nederlander en nu wonen ze in Italië. Ze halen ons in, Astrid wil graag nog even bij het water zitten op het gras, ik besluit niet laag te gaan zitten omdat ik me enkel voel (wat wil je na 28 pittige km's). Voor Vera zie ik een hoog bankje en wijs ernaar toe. Ik neem toch wat paracetamol en probeer hem draaiende te houden.

Vanaf hier moeten we nog richting een lange bomenlaan op weg naar de oude brug, welke door de Romeinen is aangelegd in de 1e eeuw voor Chr. Ook staat er een leger aan onze kant en een ridder te paard aan de andere kant van de rivier, wat volgens het verhaal van vroeger was dat deze ridders niet door het water naar de overkant durfden omdat ze bang waren dat het de rivier van Vergetelheid was. Hun aanvoerder staat aan de overkant op zijn paard en noemt de ridders een voor een bij naam en laat zo zien dat dit een fabeltje is.

Half 3 komen we aan bij de albergue van Ponte de Lima, al gaat de herberg pas om 16.00 uur open. We gaan zitten op een terrasje naast de herberg en ik bestel een biertje en een ijsje, wel verdiend al zeg ik t zelf.
Als we ons willen gaan aanmelden schijnt de herberg jarig te zijn en staat er taart, hapjes en wijn klaar. We slapen hier vanacht voor €5,- op de zolder en tot ieders blijdschap, allemaal lage bedden! Na het gebruikelijke bed op maken, douchen, wasje doen en even op bed liggen gaan we het dorp in op zoek naar brood en water voor morgenochtend. Gevonden! Daarna nog even lekker uiteten, radler erbij en we hebben weer gegeten en gedronken.

Morgen staat er een pittige tocht met klim van 400 meter op het programma van Ponte de Lima naar Rubiaes. We gaan weer op tijd op stap en zien wat de dag ons brengt. De albergue is al gereserveerd, we gaan ditmaal niet in de Municipal (gemeentelijke) albergue maar een op aanraden van Theo. Weltrusten!!!!

  • 17 Juli 2018 - 22:19

    Geertje:

    Ha Sabrine,

    Jullie tocht is een feestje! Maar wel een pittig feestje.
    Met hoge temperaturen en klimmen en dalen, flink wat kilometers in de benen.
    Beloond worden met taart en wijn, of een koud biertje, feestje toch?
    Geniet er maar lekker van en schrijf maar leuke verslagen, dan kunnen wij een beetje mee vieren.
    Doe je Astrid en Vera weer de groeten, voor morgen weer een fijne wandeldag gewenst en succes.

    Hartelijke groeten, Geertje


  • 18 Juli 2018 - 07:04

    Victor :

    Wat een afstanden. Dat doen we jullie niet na hoor. Gemiddeld doen wij er maar 17 hebben we ooit eens uitgerekend.

  • 18 Juli 2018 - 10:30

    Ilona Schouten:

    pittige wandelingen maken jullie. maar wel mooi. ik zag al dat jullie weer in dezelfde herberg vertoeven dan ik in 2015. geen wonder. het rookt er toen nog nieuw. we moesten de schoenen buiten de deur houden. maar ja, wel zo fris he, haha. leuk stadje. ik was er s'middags heel vroeg. dan zetten we de rugzakken id rij en we gingen de stad in. eten en wat rondslenteren. na ja, slenteren........ ik was blij dat ik lekker (uitgebreid) kon gaan eten. want ik was best moe. temperaturen boven de 30gr. wil wel. maar had heerlijk geslapen. ik ben benieuwd welke herberg jullie vanavond weer hebben. geniet vd tocht. rustig aan. ilona

  • 19 Juli 2018 - 18:35

    Titia Dauven :

    Ha
    Jullie gaan wel hard he
    Neem anders dagje rustig aan met minder km.
    Je enkel zal dat ook beetje fijn vinden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 26392

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: