Dag 5 ; 16-07-2018 ; Pedra Furada - Tamel - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Dag 5 ; 16-07-2018 ; Pedra Furada - Tamel - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Dag 5 ; 16-07-2018 ; Pedra Furada - Tamel

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

16 Juli 2018 | Portugal, Barcelos

Vanmorgen vroeg hadden we ons een beetje verslapen, ik was al vroeg wakker maar weer ingedut. Om 06.21 opgestaan om te gaan plassen en gelijk maar aankleden en tas inpakken.
We liepen om 06.51 weg vanaf de Albergue op zoek naar de bakker die om 7 uur open zou gaan, gevonden, alleen sprak deze haast geen Engels dus werd handen en voeten werk, maar ik had het broodje welke ik wilde.

Met het broodje in de hand volgden we de pijlen Pedra Furada uit en kwamen al snel in een klein bos terecht. Beneden in het dal was het mistig. We liepen via het dorpje Pereiro tussen de huizen door, in het dorpje stond een mooi wit kerkje (zoals vele dorpen/ steden deze hebben). Hier zagen we ook de paal waarop vermeld staat dat het nog 199 km naar Santiago is. Al snel blijkt dat het ook vandaag weer een boel klimmen en dalen wordt. We passeren Capela de Santa Cruz (waar in 1861 een crucifix gevonden werd).

Bij 8,2 km, komen we aan in Barcelinhos en houden we pauze bij een cafe, waar ik koffie neem en wat Doritos bits (ook handig voor onderweg). Het is nu 9 uur.
We gaan verder en passeren de brug tussen Barcelinhos en Barcelos waar we de eerste haan zien. Ook kijken we vanaf de brug op de ruines van het grafelijk paleis. Ook bevind zich in het centrum de  Igreja do Bom Jesus da Cruz. (kerk)

In Barcelos gaan we op de foto met de bekende haan (A lenda do Galo) wat een nationaal herkenbaar symbool is voor Portugal. Bij de 'Tourist Information' halen we onze eerste stempel voor vandaag, het is dan 10 uur en we hebben er al 10km opzitten.

Onderweg besluit ik om bij een klein bakkertje met handen en voeten een broodje te halen, omdat ik niet weet of we later nog wat tegenkomen. Wat blijkt, om de hoek zit een supermarkt. Maar ach, ik ben blij met mijn droge baguette haha.

Na 13,5 km net voorbij Vila Boa, bij een kerkje nemen we lunchpauze, al is het dan pas 11.00 uur. Schoenen en sokken uit zodat me voeten en sokken wat kunnen drogen, want de blaar op me rechtervoet voel ik al heel de tijd. Ondertussen passeren er meerdere pelgrims.

Hierna hebben we wat geluk als we het spoor van de trein naderen. Er staat een man in zijn tuin en probeert ons met handen en voeten al wijzend wijs te maken dat we het spoor over moeten en dan naar rechts, al snel heb ik hem door en we volgen zijn aanwijzingen. Ik bedank hem met een 'obrigado' en vervolgen onze weg.

We lopen langs wegen met asfalt en zandwegen maar voornamelijk zijn het de kinderkopjes die overheersen.
Zodra we Portela de Tamel naderen wacht ons een klim, gelukkig over asfalt. Vera vind mijn wandeltechniek er apart uitzien, maar goed benen hoog optillen en doorstappen met afzet loont en wandel zonder veel moeite omhoog. Het uitzicht naar beneden is prachtig, oogt met tijd en wijle naar de beelden van vroeger die ik van Luxemburg heb.

Om 13.00 uur komen we aan bij de Albergue in Portela de Tamel, na een tocht van 20,5 km. Net voor ons liep een pelgrim en er lag er al een voor de albergue te wachten. Rond 13.15 uur komt er nog een vrouw aan lopen en als goed is gaan ze hier om 14.00 uur open. We gaan ons vaste riedeltje weer af, naar de kamer, douchen, wassen, uitrusten, eten (wederom een soort pelgrimsmenu met kip, patat en rijst). Doen wat noodzakelijke boodschappen als water, fruit en wat crackers voor morgenochtend  en vertrekken rond 8 uur naar onze kamer, waar we met nog 8 andere pelgrims slapen. Ik leg de laatste hand aan dit verslag en ga me klaar maken om te slapen!

Morgen staat er een zware tocht op het programma, qua afstand (24 km), qua temperatuur (27 graden)  en klimmen en dalen. Op naar Ponte da Lima! Weltrusten!

  • 16 Juli 2018 - 20:09

    Victor :

    Zo te 'horen' houd je enkel zich goed.
    Voor die blaren, heb je geen leukopor (heel dun spul) om preventief te plakken? Succes morgen.

  • 16 Juli 2018 - 20:27

    Sabrine Van Seters:

    Ha Victor, de enkel houdt zich idd gelukkig goed. Maar ben wel 24/7 ingetaped.
    Heb van Vera wat Leukopor gehad, morgen even gaasje erop en dat erover. Hij is eigenlijk net te groot en te onhandig naast elkaar om een pleister te plakken. Ik plakte tot nu toe daar weer mijn sporttape op, maar trok wat vel mee. Dus we gaan zien hoe dit houdt!

  • 16 Juli 2018 - 20:58

    Esther:

    Leuke verslagen Sabrine, ik kreeg ze allemaal tegelijk binnen vandaag! Fijn dat het goed met je enkel. Buen Camino

  • 19 Juli 2018 - 18:31

    Titia Dauven:

    Ha

    Goed dat de enkel het goed blijft doen.
    De km vliegen zo wel er aan.
    En met de warmte goed drinken.
    Leuk verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 26438

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: