PeerkePad - Etappe 1 - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu PeerkePad - Etappe 1 - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

PeerkePad - Etappe 1

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

06 Juli 2018 | Nederland, Tilburg

Vrijdag 6 juli stond de laatste wandeling voor de Camino Portugues op het programma. Ik ging op stap met de groep Irene, een rondwandeling in en rondom Tilburg. We zouden gaan kennismaken met Peerke Donders. De informatie rondom deze in 1982 zalig verklaarde Peerke Donders is elders in dit reisverslag te vinden.

We verzamelden op het station van Tilburg om met de bus richting het Peerke Donders park te gaan. Hier wachtte een groep pelgrims die met de auto waren ons al op. Na een korte inleiding van Irene kregen we om half 11 een rondleiding in het museum van Naastenliefde. Deze vrouw vertelde heel enthousiast het verhaal van Peerke, liet ons zijn geboortehuis zien waar we doorheen liepen richting de waterpomp en namen we plaats in de houten kapel waar de rondleiding beëindigd werd.

Rond 11.30 uur gingen we dan eindelijk aan de wandel, het was al heel warm en veel asfalt, voor de enkel wel erg prettig maar de warmte voelde je al goed. Ik liep op samen met Titia en Lia en we spraken over de Camino, die zij al (deels) gelopen hebben en ontving ik nog wat nodige tips & tricks. Het tempo lag voor vandaag vrij hoog, waar in de inleiding gesproken werd van een tempo rond de 4,5 km/u lag dit nu veel hoger. Na iets meer dan een uur hadden we er al 6,5 km ongeveer opzitten en kwawen we aan in Berkel-Enschot waar we kort de kapel in de Ceciliakerk bezochten en waar we buiten op het plein onze lunch konden nuttigen.

Na deze pauze vervolgden we onze weg. Het was warm, ik had mijn waterfles aan de voorkant van mijn tas gehangen en kon al lopend eruit drinken. Vandaag liep ik met de volle bepakking zoals ik deze vanaf volgende week ook op de Camino zal dragen. (Incl. eten en drinken zat ik op de 10 kilo). We passeerden de Oude Toren (hiervan was de kerk al afgebroken en konden ze deze behouden) waarin zich een kleine kapel bevond. Door de woonwijk kwamen we uit bij Hotel de Druiventros (ook wel bekend vanwege het Tv programma met Herman den Blijker).

Via het bos waar we de verkoeling door de bomen voelen en wat heerlijk aanvoelt, loop ik samen met Irene al kletsend over mijn aankomende Camino, dezelfde camino die ze afgelopen mei begeleidde voor een groep wandelaars, tot mijn verbazing kom ik een gele pijl tegen die heel veel weg heeft van de Camino pijl. Alleen wijst deze de weg naar de bosjes, dus besluit hem dit keer nog niet te volgen. We komen aan in Moergestel, waar we via een kleine omweg (iets met een wandel knooppunt gemist) langs de weg over het fietspad richting Abdij Koningshoeve lopen. Mijn enkel wil pauze, wederom ligt het tempo hoog en mede dankzij mijn wandelstokken kan ik het wel bijhouden en ontzie ik toch mijn enkelbanden.

Bij deze Abdij pauzeren we een klein uurtje, geniet ik van een lekker PUUR abdij biertje van La Trappe en na een plaspauze en rondje door de abdijwinkel vervolgen we het laatste deel van de rondwandeling. Helaas vervolgt Lia haar weg verder met de bus en zal ons bij de Heuvel in Tilburg weer vergezellen als we de dag gaan afsluiten met een heerlijk drankje op een terrasje.

De route van deze wandeling is op het bos, de abdij en route langs het kanaal na niet heel bijzonder. We lopen wederom via een woonwijk verder en al snel passeren we de Heuvel in Tilburg waar we op het terras wachten op de laatste wandelaars en de met de bus arriverende Lia. We proosten op de tocht, toch maar mooi volbracht! 21,5 km staat er op de teller, waarvan er 13 van de officiele route richting Wittem zijn. Moe en voldaan neem ik afscheid van de pelgrims, met de nodige Buen Camino's op zak vervolg ik samen met Lia en Titia de weg naar het station om wat te eten en  met Titia terug richting Eindhoven te treinen waar Nancy mij zal oppikken. 

Dit was de laatste tocht. Nu nog even 6 dagen wandelrust voor we donderdag het vliegtuig pakken richting Porto! Vanaf januari staan de (trainings-) km's nu op een mooie 911km.

  • 09 Juli 2018 - 17:35

    Joke:

    Nou Sabrine alvast goede reis gewenst. Ga je volgen en geniete va je verhaaltje. Succes ook voor Astrid e Vera. Dikke knuffel
    GENIET EN NEEM DE TIJD. ♥️

  • 09 Juli 2018 - 22:47

    Caroline:

    Geniet geen zorgen en veel succes jullie allemaal!

  • 10 Juli 2018 - 10:09

    Titia Dauven:

    Ha was mooi dagje samen. Leuk dat we weer ff konden bijkletsen met elkaar.
    Was een gezellig groepje.
    Ik ga je zeker volgen hoor.
    Succes met de laatste loodjes voor de Camino

  • 10 Juli 2018 - 10:07

    Titia Dauven:

    Ha was mooi dagje samen. Leuk dat we weer ff konden bijkletsen met elkaar.
    Was een gezellig groepje.
    Ik ga je zeker volgen hoor.
    Succes met de laatste loodjes voor de Camino

  • 10 Juli 2018 - 10:07

    Titia Dauven:

    Ha was mooi dagje samen. Leuk dat we weer ff konden bijkletsen met elkaar.
    Was een gezellig groepje.
    Ik ga je zeker volgen hoor.
    Succes met de laatste loodjes voor de Camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 26462

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: