Pelgrimspad 7-1 ; Boven-Hardinxveld - Bleskensgraa - Reisverslag uit Bleskensgraaf, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Pelgrimspad 7-1 ; Boven-Hardinxveld - Bleskensgraa - Reisverslag uit Bleskensgraaf, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Pelgrimspad 7-1 ; Boven-Hardinxveld - Bleskensgraa

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

21 Mei 2018 | Nederland, Bleskensgraaf

Vandaag wandelen we voor mijn gevoel in een echt Hollands landschap. De tocht erheen met de auto ging al grotendeels door weilanden heen.

We starten de tocht in Boven-Hardinxveld bij het station (waar we gister geëindigd zijn). En al snel komen we uit in het groen gebied waar zich volkstuinen bevinden, al dan niet met mooie caravans/ huisjes langs het water. We wandelen langs Arriva trein-station van Hardinxveld-Giessendam en via de straten uit dit dorp komen we bij een viaduct wat over de Betuwelijn gaat om daarna weer links een mooi onverhard pad in te schieten.

Na 6 km pauzeren we bij de Tiendwegse Molen. Er is een bruggetje boven het water en daar besluit ik even te gaan zitten en mijn voeten bungelen boven het water. Annemarie maakt een foto achter mij vandaan met de Molen. Hoe Hollandser wil je het vandaag nog krijgen? We nuttigen hier een bammetje en drinken een slokje water. Op de heenweg zagen langs Bleskensgraaf een man lopen met een zwaarogende rugzak met tent opgebonden en ik had al een gevoel dat we deze man hier zouden zien en hij kwam langs. We knoopten een praatje aan en hij bleek 17kg mee te sjouwen. Respect.

Na de stop, wandelen we weer verder langs de molen over een smal paadje bol met hoog gras en sprietjes waarlangs mooie knotwilgen staan. Het is er prachtig! Ik maak veel foto's, van het groen, van ons groepje en de dieren die we passeren. Zo ook een stelletje van de Fuut, ik zag hun nest in het water, toen ik iets dichterbij wilde komen om foto's te maken van de eitjes, protesteerde de (Ik denk vrouwtjes) Fuut hevig en kreeg zelfs bolle wangen van het blazen, plukte wat gras enzo van het nest, legde dit op de eieren en ging er daarna nog eens bovenop zitten. Wat een bescherming, die kleine toekomstige fuutjes die boffen maar met deze mama Fuut.

Van half verhard naar gras paden wandelen we via het asfalt (waar we ni G uit moesten kijken voor de wielerronde van Hardinxveld in de richting van Bleskensgraaf. Via een onverhard voetpad, belanden we weer tussen het hoge gras en vervolgen we onze weg om over de Grote weg (N214) via gras en hekken in, pad te vervolgen. We krijgen jeuk en gelukkig hebben we Astrid bij ons en die vond al snel de Hondsrug en Smalle Wegenbree wat ons kon helpen om de jeuk te verminderen.

Op het eibd van deze tocht komen we nog langs een 2-tal molens, een hoog bruggetje en passeren er regelmatig hardlopers met fietsers die deelnemen  aan de ROPA-run dit weekend. Ik kreeg spontaan kippenvel en na het passeren van het eerste team kwam het in mij op om de lopers en fietsers een hard onder de riem te steken door middel van een welbekende High Five.

Al met al een mooie tocht maar onwijs jammer dat er op deze etappe geen horeca was en heel weinig bankjes.
Wel een mooie 16,5 km in de pocket!
Nog maar 110 km tot aan Amsterdam!

Verslag uit: Nederland, Bleskensgraaf

Pelgrimspad ; LAW 7

Het eerste deel

De route begint bij het Centraal Station van Amsterdam en gaat via het Vondelpark en het Amsterdamse Bos naar Aalsmeer. De wandelaar passeert het Fort bij De Kwakel, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, en volgt het Amstel-Drechtkanaal en het Aarkanaal tot Papenveer. Via Aarlanderveen en Zwammerdam worden de Reeuwijkse plassen bereikt. Na Haastrecht gaat de route langs de Vlist naar Schoonhoven, waar de Lek per pont wordt overgestoken.

De route gaat dan via Nieuwpoort en Groot-Ammers door het polderlandschap van de Alblasserwaard langs Bleskensgraaf naar Neder-Hardinxveld. Na Boven-Hardinxveld gaat de route door het natuurgebied de Avelingen naar Gorinchem. Hier neemt de wandelaar de pont over de Merwede naar Woudrichem. De hoofdroute gaat langs de Afgedamde Maas naar Brakel; een variant gaat per pont naar slot Loevestein en door de polder Munnikenland naar Brakel.

Door de Bommelerwaard gaat de route naar Aalst en Nederhemert, met een veer over de Afgedamde Maas, en steekt bij Heusden de Bergsche Maas over. Via de Loonse en Drunense Duinen wordt Vught bereikt, waar de route bij het station van 's-Hertogenbosch eindigt.

Het tweede deel

De route aan het begin van deel 2 is voor een klein stukje gelijk aan het laatste stukje van deel 1, want van station te 's-Hertogenbosch loopt het in zuidelijke richting naar Vught. Vandaar voert het langs Haaren, Oisterwijk, Middelbeers, Vessem, Knegsel, Steensel onder Eindhoven door naar Heeze.

Via de Strabrechtse Heide en de Lieropse heide gaat de route naar Weert, Tungelroy, Hunsel, Ittervoort en Thorn. Hier gaat de route over Belgisch grondgebied via Kessenich naar Maaseik, waar de Maas wordt overgestoken.

Via Roosteren en Born gaat de route naar Sittard, en van daar naar Spaubeek, Nuth en Voerendaal. Hierna loopt de route door heuvelachtig gebied langs Ubachsberg, Gulpen, Schin op Geul, Cadier en Keer en Gronsveld, om achter Mesch weer in België te geraken. Het pad eindigt bij het station van Wezet (Visé).

In Zuid-Limburg voert de route door een (voor Nederlandse begrippen) geaccidenteerd gebied.