Walk of Wisdom ; Etappe 7 ; Beuningen - Nijmegen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Walk of Wisdom ; Etappe 7 ; Beuningen - Nijmegen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Walk of Wisdom ; Etappe 7 ; Beuningen - Nijmegen

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

29 April 2018 | Nederland, Nijmegen

De laatste wandeldag voor onze Walk of Wisdom tocht is aangebroken.

Na wederom een goede nacht te hebben geslapen, kregen we wederom een overheerlijk ontbijt aangeboden, verzorgd door Edith. Konden we onze lunch weer klaarmaken, werden de tassen gepakt en vertrokken we met de auto richting Nijmegen. Ons eindpunt! Op 27 januari zijn we hier begonnen, toen de Uiterwaarden ver onder water stonden. Voor mij persoonlijk staat er nog wel een deel van de 1e etappe op het programma zodat we alsnog die plekken kunnen bewandelen, die toen niet toegankelijk waren.

We lieten 1 auto achter in Nijmegen om vervolgens door te rijden naar het startpunt in Beuningen, bij het Dijkmagazijn. De wilde paarden die in de Uiterwaarden staan, stonden nu vlakbij ons. Vera en Geertje vonden dit prachtig en bleven ze nog bewonderen en fotograferen waar Edith, Astrid en ik al verder waren gelopen. Het regende in de auto, nu nog steeds! Het lijkt niet te stoppen, de lucht is bewolkt en grijs maar dat weerhoud ons er niet van om onze wandelingen te staken.

Een dag waarvan we wisten dat het een lekker korte etappe zou zijn. Wel gewenst na etappes van 23km en 26,5 km.
Onze tocht vervolgde zich ook vandaag weer via de dijk, op weg naar Weurt waar we onderlangs de dijk door het natte gras langs de Uiterwaarden liepen om vervolgens door de klaphekken via een verhard dijkje weer richting de hoge dijk richting de sluis van Weurt te lopen. Onderweg krijg ik de kans een schaap te voeren met wat nat gras wat nog hoog aan de kant staat, dit schaapje is niet bang en komt na een grondige inspectie van het gras toch om er een hap van te nemen. We gaan nog even voor een selfie moment bij het bord van Nijmegen, om het alvast te vieren, dat we onze tocht gaan volbrengen.

Via fietspaden vervolgen wij onze weg richting de nieuwe brug van Nijmegen, De Oversteek welke in de volksmond ook de handtas genoemd wordt. Via de trap komen wij boven, ieder op ons eigen tempo en eigen manier. Ondertussen maak ik wat foto's van de brug, maar blijf de Erasmusbrug toch mooier vinden. In de verte zien we de Stevenskerk al liggen. Via een soort eiland lopen we naar de trap van de Spoorbrug waarover we moeten om Nijmegen binnen te wandelen via de Waalkade. Langs een labyrint, beeld van een wachters en van Kitty de Wijze lopen we richting de Stevenskerk, daar rest ons de trap omhoog te gaan (als je wil kan je er de duivel in de ogen aankijken). We hebben het gehaald! Ik denk langzaam na over de belevenissen deze tocht, terwijl ik de trap omhoog loop. Een laatste groepsselfie bij de kerk voordat we deze betreden.

Bij binnenkomst worden we door een vrijwilliger naar een kamertje begeleid waar we ons zullen laten 'uitschrijven' van de Walk of Wisdom en ontvangen we ons 11e vogelringetje met daarop Nijmegen. Na het laten ondertekenen en stempelen van het Pelgrimscertificaat in het route boekje laat ik ook mijn wandelboekje en Nederlandse Pelgrims paspoort stempelen. Bij de Waagh op de Korenmarkt drinken we het afsluiting nog een overheerlijke bak koffie/thee en wordt het tijd om op weg te gaan naar de auto's om naar huis te gaan.

Mijn wisdom voor deze tocht : "Hoe zwaar ik het mentaal of fysiek heb, ik weet dat mijn doorzettingsvermogen mij naar de eindhalte brengt." (Dit zaterdag zelf mogen ondervinden.) Het is een tocht die zeker de moeite waard is!

• 01 Mei 2018 - 08:49

Joke :

Super gedaan Sabrine gefeliciteerd. Dank voir jullie leuke verslagen e mooie foto's.
    Nu op naar de Camino. Succes en hopelijk tot ziens. Liefs Joke