Pelgrimspad 7-2 ; Haaren - Middelbeers - Reisverslag uit Middelbeers, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu Pelgrimspad 7-2 ; Haaren - Middelbeers - Reisverslag uit Middelbeers, Nederland van Sabrine Seters - WaarBenJij.nu

Pelgrimspad 7-2 ; Haaren - Middelbeers

Door: Sabrine

Blijf op de hoogte en volg Sabrine

07 Januari 2018 | Nederland, Middelbeers

Vandaag stond de 2e etappe van het 2e deel van het Pelgrimspad op het programma. Met zijn 4en gingen we op pad, na eerst het voorbereidende werk om vervoerstechnisch op begin en eindpunt te komen.

Vera en Marja liepen vandaag met Astrid en mij mee. Geen onbekenden van het Pelgrimspad omdat ik afgelopen november 2017 voor het eerst (direct een heel weekend) met hen en Astrid (en nog een 12-tal andere pelgrims) mijn eerste stappen op dit lange-afstands-wandel pad mocht zetten.

We vertrokken vanuit Haaren (NB) en hadden een 20 km tocht voor de boeg naar Middelbeers (NB).
Het was koud deze ochtend, buiten was het 1 graad en met een gevoelstemperatuur van denk ik wel -3 graden.

Vandaag zou ik voor het eerst mijn nieuwe wandelstokken uitproberen. Ook Marja loopt met wandelstokken dus die kon ik eventueel om tips vragen. Vooral het eerste halfuur liep het onwennig. Ik was veels te veel aan het nadenken hoe ik mijn stokken tegengesteld van mijn voeten moest neerzetten). Gelukkig ging het daarna over in 'niet denken maar doen' en liep ik weer wat meer ontspannen.

Het was een afwisselende tocht, over asfalt, bospaden, erg drassig gras (lees ; wadlopen) en grote plassen op de paden.
Na 3km kwamen we aan in het natuurgebied Kampina. Lekker kletsend wandelen over Camino's, eerdere wandelingen en de dagelijkse koetjes en kalfjes liepen we na een 3,5 km al verkeerd (Ja ja...ook wij kunnen de stickers als deze al goed zichtbaar hingen dus missen). Maar geen nood, want met boekje en wandel app was het juiste pad al snel weer gevonden. Al hadden we dan niet dat mooie 'Ik bof, ik ben buiten' bankje gevonden met de fotosessie erbij.

Het natuurgebied de Kampina vinden we allemaal prachtig en leverde ook vele mooie plaatjes op (ik werd door Marja benoemd tot fotograaf...). Bij de grote Belvertseven hebben we dan ook even een boterhammetje gegeten. Ondanks de kou voelde het zonnetje wel lekker en met de mooie natuur was dit een prachtige stop.

We liepen veel langs het water (o.a. de Beerze) en uiteindelijk kwamen uit bij een tja, hoe zal ik het noemen (visueel: gras dat op het oog best goed eruit ziet, maar zodra je een 20 stappen heb gezet lijkt het net wadlopen, zoals Marja het noemde). Uiteindelijk na bijna een kilometer kwam er een einde aan het banjeren door de modder, vastzuigende schoenen en water wat maar al te graag me sokken in wilde (langleve de lage wandelschoen). Yeah, eindelijk weer gewoon zichtbare plassen op de paden!!!

Tussendoor wat kleine tussenstops omdat het eigenlijk veels te koud was om buiten te pauzeren rees de grote vraag....of we het wel zouden redden om voor het donker bij de auto van Vera in Middelbeers te zijn. Tja...dat wordt doorlopen...

Vlakbij Middelbeers was er een kapel 'de heilige eikkapel' en daar stonden in een stuk bos ook enkele stenen platen met o.a. Jezus op geplaatst. Via Landgoed Baest kwamen we uiteindelijk uit in Middelbeers en even na 17.00 uur stonden we naast de auto van Vera, nu konden we weer een beetje opwarmen!

Nog even Marja en Astrid terug brengen naar Haaren waar hun auto's stonden en kon de reis terug naar Rotterdam worden ingezet. Vera, nogmaals bedankt voor het meerijden!

Tot ons volgende wandelavontuur!

  • 09 Januari 2018 - 10:09

    Ineke:

    Wat leuk om te lezen.
    Ik vind dit altijd zo mooi van mensen om hun passie te zien ontwikkelen.
    Door jouw te volgen loop ik mee.
    Succes net je drok..
    Ik voklg je graag

  • 09 Januari 2018 - 10:10

    Ineke Bil:

    Ik vind het leuk om jouw tocht te volgen.
    Succes met alles.
    Ik volg je lezend op de voet.
    Maak je droom waar.
    Gr. Ineke

  • 09 Januari 2018 - 10:38

    Sabrine Van Seters:

    Dankjewel Ineke!
    Veel leesplezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Middelbeers

Pelgrimspad ; LAW 7

Het eerste deel

De route begint bij het Centraal Station van Amsterdam en gaat via het Vondelpark en het Amsterdamse Bos naar Aalsmeer. De wandelaar passeert het Fort bij De Kwakel, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, en volgt het Amstel-Drechtkanaal en het Aarkanaal tot Papenveer. Via Aarlanderveen en Zwammerdam worden de Reeuwijkse plassen bereikt. Na Haastrecht gaat de route langs de Vlist naar Schoonhoven, waar de Lek per pont wordt overgestoken.

De route gaat dan via Nieuwpoort en Groot-Ammers door het polderlandschap van de Alblasserwaard langs Bleskensgraaf naar Neder-Hardinxveld. Na Boven-Hardinxveld gaat de route door het natuurgebied de Avelingen naar Gorinchem. Hier neemt de wandelaar de pont over de Merwede naar Woudrichem. De hoofdroute gaat langs de Afgedamde Maas naar Brakel; een variant gaat per pont naar slot Loevestein en door de polder Munnikenland naar Brakel.

Door de Bommelerwaard gaat de route naar Aalst en Nederhemert, met een veer over de Afgedamde Maas, en steekt bij Heusden de Bergsche Maas over. Via de Loonse en Drunense Duinen wordt Vught bereikt, waar de route bij het station van 's-Hertogenbosch eindigt.

Het tweede deel

De route aan het begin van deel 2 is voor een klein stukje gelijk aan het laatste stukje van deel 1, want van station te 's-Hertogenbosch loopt het in zuidelijke richting naar Vught. Vandaar voert het langs Haaren, Oisterwijk, Middelbeers, Vessem, Knegsel, Steensel onder Eindhoven door naar Heeze.

Via de Strabrechtse Heide en de Lieropse heide gaat de route naar Weert, Tungelroy, Hunsel, Ittervoort en Thorn. Hier gaat de route over Belgisch grondgebied via Kessenich naar Maaseik, waar de Maas wordt overgestoken.

Via Roosteren en Born gaat de route naar Sittard, en van daar naar Spaubeek, Nuth en Voerendaal. Hierna loopt de route door heuvelachtig gebied langs Ubachsberg, Gulpen, Schin op Geul, Cadier en Keer en Gronsveld, om achter Mesch weer in België te geraken. Het pad eindigt bij het station van Wezet (Visé).

In Zuid-Limburg voert de route door een (voor Nederlandse begrippen) geaccidenteerd gebied.

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2018

Pelgrimspad 7-1 ; Boven-Hardinxveld - Bleskensgraa

20 Mei 2018

Pelgrimspad 7-1 ; Andelse Sluis - Boven-Hardinxvel

19 Mei 2018

Pelgrimspad 7-1 ; Nederhemert - Andelse Sluis

06 Mei 2018

Pelgrimspad 7-2 ; Ubachsberg - Schin op Geul

05 Mei 2018

Pelgrimspad 7-2 ; Nuth - Ubachsberg
Sabrine

Actief wandelaar sinds 29 juli 2017. In 2018 ga ik samen met Astrid en Vera wandelen van Porto naar Santiago de Compostela.

Actief sinds 06 Jan. 2018
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 26396

Voorgaande reizen:

01 Januari 2020 - 31 December 2020

Pieterpad - LAW 9

01 December 2019 - 01 December 2020

Grote Rivierenpad LAW-6

22 Augustus 2019 - 01 September 2019

West Highland Way

12 Juli 2019 - 14 Juli 2019

Ardennen

06 Juli 2018 - 17 Juni 2019

PeerkePad

09 Juni 2018 - 17 Juni 2019

Gelukkigerwijspad

25 November 2017 - 26 Augustus 2018

Pelgrimspad ; LAW 7

12 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Porto - Santiago de Compostela

01 Januari 2018 - 11 Juli 2018

The road to Santiago de Compostela

27 Januari 2018 - 29 April 2018

Walk Of Wisdom

Landen bezocht: